• Home / Concept / Tone of Voice…
Tone of Voice

Tone of Voice – Zoek de beste manier om je klant aan te spreken

Wordt er wel eens tegen jou gezegd; ‘Het is niet wat je zegt, maar hoe je het zegt.’? De toon van praten, of Tone of Voice, kan in online marketing hét verschil maken of er op je advertentie wordt geklikt of dat er verder wordt gescrollt. Klanten vullen een zoekopdracht op Google in of zien een Facebook Ad voorbij komen en beslissen binnen enkele seconden of dat wat ze zien interessant voor ze is. Hierdoor is het van belang om de aandacht te grijpen zodra de mogelijkheid zich voordoet en de juiste Tone of Voice kan je hierbij helpen.

Nu laten we voorop stellen dat wat je zegt natuurlijk ook erg belangrijk is. De klant wil zo snel mogelijk weten waar het overgaat en de lengte van de beschikbare ruimte in de advertentie bepaalt wat er gezegd kan worden en hoe dat vervolgens gezegd moet gaan worden. Is er relatief veel ruimte? Zorg ervoor dat de klant je bericht snel kan ‘scannen’ door highlights te gebruiken en of opsommingen. Is er weinig ruimte? Kom dan snel to the point en zeg waar het op staat.

Tone of Voice is onderdeel van branding

Tone of Voice is onderdeel van je merk

Een belangrijk onderdeel van concept creatie is het creëren van een bepaald positief gevoel wat de klant associeert bij het lezen van je naam en het bezoeken van je website. Wanneer je bepaalt hebt wie je doelgroep is, bijvoorbeeld mannen tussen de 15 en 30 jaar oud, voornamelijk studenten dan worden de te gebruiken emoties, of manieren van praten die deze emoties opwekken, al flink beperkt. Dat is wat je wilt, want uiteindelijk moet er 1 logische keuze overblijven.

Een verdere inperking van de keuzes krijg je wanneer je je concurrenten bekijkt. Praten die op een bepaalde manier? Kan ik daar van leren en hoe kan ik mij hiervan onderscheiden? Een goed voorbeeld hiervan is RUMAG, met zijn bekende quotes welke erg populair is geworden onder studenten. Zij hebben goed gekeken naar concurrenten (soms misschien iets te veel) en vervolgens hun eigen Nederlandse draai eraan gegeven wat vervolgens precies de juiste snaar heeft weten te raken bij hun doelgroep.

RUMAG mok quote

Combinatie van factoren

De kleurstelling van zwart met wit, de hoofdletters, de puntjes tussen de woorden, de boodschappen die worden verteld. Het is kenmerkend voor de stijl van RUMAG. Tone of Voice is onderdeel van die combinatie aan factoren die samen jouw merk vertegenwoordigen.

Zorg ervoor dat jouw manier van praten terugkomt in alles wat je doet, zoals op Google, Facebook, flyers en emails zodat je herkenbaar wordt, professionaliteit uitstraalt en langzaam vertrouwen opbouwt wat ontzettend belangrijk is voor een loyale achterban met terugkerende klanten.

Tone of Voice onderscheid je van de rest

Wanneer je je bedrijf een duidelijke eigen toon geeft dan creëer je karakter en spring je er eerder uit ten opzichte van je concurrenten in dezelfde sector. Je geeft jezelf een iets minder zakelijk, een meer menselijk gezicht wat vaak als prettig wordt ervaren door klanten in deze digitale wereld.

Een eigen toon, een eigen karakter geeft je dus een eigen gezicht wat vertrouwen oproept bij de klant. Combineer dit met het geven van de juiste kennis op de juiste plekken en klanten zullen de connectie leggen dat jij snapt wat ze willen. De juiste Tone of Voice zorgt voor een prettige gebruikerservaring en verhoogt daardoor de loyaliteit. Het zorgt voor een sterke uitstraling en vergroot daarmee je autoriteit binnen de branche.

Wil jij jouw Tone of Voice verbeteren neem dan contact op om te kijken wat we voor jou kunnen doen.

1 Reacties

Schrijf een bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *